En iPad-bild på min paj.
 
1,5 dl mjöl
1,5 dl havregryn
0,75 dl socker
Jordgubbar
2 msk potatismjöl
1 äpple
110 g smör/margarin
Mandelmassa
 
Ugn 225 grader, ca 20 minuter.
 
Ha, min paj blev ju oemotståndlig! Jag hade mycket riktigt inget strösocker så det blev ca hälften mortlat pärlsocker (blev ju som florsocker med bitar i) och när jag tröttnade på mortlingen hittade jag lite rörsocker också. Cirka 3/4 dl socker totalt. Detta blandade jag med mjöl (vetemjöl då, men det går väl med vilket jäkla mjöl som helst, kanske inte köttmjöl) och havregryn samt smör skuret i små kuber. Blanda ihop till en smulig massa helt enkelt.
 
Jag hade en förpackning Änglamarks frysta jordgubbar, men det blev lite ynkligt så jag ha la till ett skivat äpple (royal gala) också. Lägges i en smord form, min är ca 28 cm i diameter. Strö över lite potatismjöl, jag tror inte det blev så mycket som 2 msk, men litegrann så att det binder.
 
Strö smulet över pajen.
 
Sedan fick jag syn på ett paket mandelmassa i kylen. Succé! Jag rev mandelmassa grovt på rivjärn och strödde över pajen. Kanske 40 gram?
 
Grädda sedan i mitten av ugnen och njut. Och jaa, det blev väldigt gott hörrni!
 

Kommentera

Publiceras ej