Heter det ens skidåkare? Det låter konstigt, passivt, på något vis. Och nä, jag är väl inte en, än, men jag tror bestämt att jag har sagt ja till att åka till Runes i Skinnskatteberg tillsammans med kompis, skaffa bra utrustning och sedan bege mig ut i snön. Kanske blir det ett lopp nästa säsong? Om det blir snö. Vem vet?
 
Senast jag stod på ett par längdskidor bör ha varit på högstadiet. Jag tror faktiskt att man skulle ha skidor då, alltså att det förekom  friluftsdagar då eleverna förväntades komma med hela utrutningen. Det låter obehagligt såhär i efterhand, vad kostar skidgrejer egentligen? Massor! Hur roligt och rimligt var det för människor med låga inkomster att punga ut pengar på något så onödigt och oanvändbart? Jaja, en annan diskussion.
 
Hur som helst så minns jag tyvärr mina skidäventyr som lite sisådär. Iskalla tår, skavsår, trötthet, bakhalt, ljummen choklad med för mycket socker och sura apelsiner. Men, jag älskar ju att vara utomhus och numera är promenader och löpning två av mina största glädjeämnen, så jag tror skidor kommer att bli bra också nu, tjugo år senare.
 
Jepp, vi får väl se. Jag är inte en sådan som säger att jag ska göra saker och sedan blir det inget. Visst, ibland kan det ta femton år eller så, men jag hittar ett sätt. Det är jag stolt och glad över. Det blir ju som man har tänkt faktiskt, till stor del i alla fall. Att ta sig själv, sina planer, drömmar, tankar och idéer på allvar, det ger stark självkänsla och själaglädje!
 
En brasklapp förresten: självklart får du ångra dig! Förmåga att omvärdera och tänka på nya sätt är väl alldeles underbart till skillnad från att tjurskalligt streta på bara för att du en gång bestämde att det var på ett visst sätt.
 
Jaha, ja. Jag ska ta en promenad ut i en solig vinterdag nu. Fint.

3 kommentarer

Firesteehl

06 Feb 2015 12:04

Jag tror inte man var inte tvungen att ha skidor pga friluftsdagar. Man kunde åka skridskor eller om man tillhörde de allra fattigaste, så fick man ut och gå. Kanske fanns det till och med skridskor att låna på Fagerliden/IP/var man nu höll till? Själv var jag alltid "sjuk" dessa dagar, då jag hatar skidåkning, skriskoåkning, snö, is och kyla.

Svar: Sant, vi var nog inte tvungna att ha prylarna. Jag minns låneskridskor. Men ändå, dumma skolmiljö, usch, inte alls anpassad efter någon eller något.
Kanske att det är på ett annat vis nu, det vet jag inget om, men jag tror att det är värre. Om jag förstått rätt från folk som har barn så är ungjävlarna sjukt medvetna märkeskläder och sånt redan på lågstadiet. Vad jag kan minnas så var det först typ i sjuan som jag begrep att det borde stå "levis" på min t-shirt.

Och ingen borde behöva stanna hemma från aktiviteter/lektioner/whatever för det borde anpassas/finnas alternativ för alla. För att alla är olika och vi vinner inget på att försöka stöpa in folk i nån jäkla allmän form. Dumma skola. :(
Karin

Firesteehl

09 Feb 2015 15:50

Jag minns märkesklädeshets på mellanstadiet redan...

Och försöken att få folk att vara stöpta i samma svennebananform finns kvar i vuxen ålder tyvärr. Man ska vilja ha barn, man ska vilja ha partner, gifta sig, bo i hus, and so on... Det är bara kraven som ändras med åren.

Svar: Det kanske var olika på olika skolor eller så var jag bara lyckigt ignorant i den frågan på mellanstadiet. Jag upplever i alla fall att mitt liv gick okomplicerat till knas när jag började sjuan. Inte bara på grund av märkesklädskrav utan alla möjliga konstiga krav och förväntningar.
Ja, men verkligen, jag håller helt med dig om att det är håll dig till normen eller få trubbel som gäller även för vuxna. Det är just därför jag önskar att skolan skulle tillåta och uppmuntra till mångfald och att varje individ kunde få utveckla sina egna unika sidor och förmågor. Att sätta något hopp till att föräldrar ska ansvara för att uppfostra sina barn till lyckliga, självständiga individer tror jag tyvärr är kört med tanke på just det som du nämner, folk bara skaffar barn för att "man ska", inte för att de är kompentena som föräldrar eller att de ens vill ha barn egentligen.
Karin

Firesteehl

09 Feb 2015 22:23

Två hjärnor, samma tänk :)

Svar: Det är trevlig när sånt händer! :)
Karin

Kommentera

Publiceras ej