Nu är det väl ganska så härlig vinter i alla fall! Snöigt, lagom kallt och alldeles jättevitt och fint.
 
Kanske inte så härlig vinter för den som vill transportera sig dock. Jag vet inte om det bara är konsekvenser av snön eller även lite otur, men fordon efter fordon har slutat fungera på Bergslagsbanan idag. Jag hade flyt så det tåg jag fick köra fungerade faktiskt oklanderligt, till och med så pass att bromsprocenten räckte till generösa 160 km/h, men generellt så rullar det inget vidare idag.
 
Det är lite tröttsamt ändå med det eviga gnället om vintern och de problem som uppstår. Ja, det blir vinter varje år men jo, det handlar max om tre veckor totalt då det verkligen är tjorvigt. Det är inte vettigt att lägga miljarder kronor på förebyggande åtgärder för att undvika lite förseningar under dessa få kalla dagar. Punkt. Så, gilla läget bara. Och nu menar beträffande framkomlighet i trafiken alltså.
 
Många verkar tycka att det ska fungera exakt som en torr, fin sommardag att ta bilen till jobbet, och så agerar de därefter; det blir samma avgångstid hemifrån, samma hastighet på vägen och så vidare. Och så dör 300 personer i trafiken varje år. Mycket onödigt tycker jag.
 
Jaja.
 
Jag ska jobba massor varenda dag resten av veckan så vi får väl se vem som gnäller och svär mest över snön på söndag eller så.

Kommentera

Publiceras ej