Jag älskar hösten, sägs det. Jag har alltid varit en utpräglad höstperson. Men, det har tydligen vänt lite. Jag har skrivit om det här tidigare vet jag, men jag minns inte när det vände, när jag plötsligt upptäckte att de första vissna löven gav mig en klump i magen och den första frostiga morgonen fick det att isa sig ända in i hjärtat på mig. Ganska nyligen tror jag. Skumt är det hur som helst och jag måste hitta strategier för att skärpa mig för det är helt onödigt att ha höstångest på samma vis som det är dumt att ha dödsångest. Höst kommer och döden kommer, punkt. Alla andra dagar ska vi leva. Eller rättare sagt, livet pågår ju för fullt även den halva av året då det är lite mörkare.
 
Så varför detta nu? Jo, för att i morgon vänder det, vi går mot mörkare tider igen. Och det är ingenting att hetsa upp sig för alls. Än är det ljust ett bra tag till, nästan fyra månader skulle jag säga.
 
Jag satt och instagramskrollade lite och under någon hashtag dök det upp bilder på vinter. Det dök även upp bilder på en yogastudio pyntad med adventsstjärnor. Då tänkte jag: just ja, det blir mörkt igen, MEN då kan jag pynta upp med fina stjärnor och ljus, dricka massor av te och använda fina vantar och sjalar. Det är lite såna strategier jag tänker mig, hitta saker att se fram emot, ljus i mörkret. Nu när jag skriver detta inser jag att jag har hållt på med sånt här förut, en lista på fördelar med att det är tjugo minusgrader har jag för mig. En av punkterna var: "Det är ett bra tillfälle att frosta av frysen eftersom matvarorna håller temperaturen fin ute på balkongen".
 
Japp.
 
 

Kommentera

Publiceras ej