Nytt projekt: provlaga recept från mina matlagningstidningar. Just nu ligger tidningarna i en hög och jag bläddrar ibland med brukar sällan ta tag i saken och laga något. Jag började med en tomatsoppa från tidningen Vego. Jag kommer även i fortsättningen att nöta igenom just det här numret för att sedan skänka bort det och gå vidare till nästa.
 
Jag har matlagning som intresse och passion, och därmed är jag egentligen ganska kräsen med recept. Det ska helst vara något speciellt med dem, en ny ingrediens, ett nytt sätt att göra eller liknande. Dessutom är jag mest intresserad av rejäla rätter, inga smårätter, inget pyttefix och krångel. Jag vill åt sånt som kan ingå i våra vanliga matsedlar helst enkelt. Ja, så rätt många av tidningsreceptet blir direkt bortsorterade som onödiga.
 
Hur som helst. soppa är en favoriträtt för mig. Det är så enkelt och härligt, perfekt med ett gott bröd till och perfekt för den som vill orka en smarrig efterrätt också. Tomatsoppan i receptet ovan kvalade defintivt in i "för enkelt" i min lilla hjärna, men det faktum att tomaterna rostas (nåja...) gjorde att jag gav det en chans.
 
Ingredienser:
2 kg tomater
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor (okej, okej jag hade mer...)
1/2 dl olivolja
Salt
Peppar
1 liter grönsaksbuljong
 
Och så skär du bara tomat, lök och vitlök i bitar, på med olivolja, salt och peppar och in i ugn 225 grader i 20 minuter. Sedan ner i gryta, på med buljong, koka upp och sjud i 10 minuter.
 
 
Jag följde faktiskt recpetet nästan till punkt och pricka (och ska försöka göra så även i fortsättningen under mitt provlagningsprojekt). Jag tycker inte att tomaterna blev särskilt "rostade" ens efter 35-40 minuer i ugnen, snarare kokta av all olivollja och i sin egen fukt, så där har jag väl en invänding. Kanske grillfunktionen i ugnen kan vara något till en annan gång. Eller mindre olivolja. Men slutresultatet blev ändå en riktigt härlig soppa. Jo, jag hade i lite citronpeppar för att bättre på syran, i övrigt lydig kock.
 
Lite färska örter, en burk bönor eller kanske lite pasta är saker jag eventuellt lägger till i framtiden.
 
 
Mycket bra recept i genren enkelt är ofta bäst. :)

Kommentera

Publiceras ej