Provlagat, recept från tidningen Vego nummer 1/2015. Det är inte korrekt citerat men jag har i alla fall angett ingredienserna precis enligt receptet:
 
 

 

Mapo Dofu

 

2 vitlöksklyftor
5 shitakesvampar eller champinjoner
200 g sojafärs
1 msk riven ingefära
1 msk sambal oelek
1 msk ljus soja
1 msk mörk soja
1/2 msk grönsaksfond
1/2 msk rödvinsvinäger
2 tsk muscovadosocker
2 dl vatten
250 g fast tofu
1 msk majsstärkelse + 1 msk vatten
1 tsk sichuanpeppar
3 salladslökar eller 10 cm purjolök

 

Finhacka vitlök och svamp. Fräs tillsammans med färsen i rapsolja till allt har fått fint med färg. Blanda ner ingefära, sambal, soja, fond, vinäger, socker och vatten. Koka upp och låt sjuda under lock i 10 minuter.

 

Skär tofun i tärningar och vänd ner. Låt sjuda i 2 min. Rör ut majstärkelsen i vatten och rör ner i såsen. Låt sjuda tills det tjockar något

 

Krossa sichuanpepparn i en mortel och strimla salladslöken fint. Vänd ner i mapo dofun. Servera med ris.

 

 

Kommentar: Det här var en jättekul rätt, helt annorlunda från sådan mat jag brukar laga. En härlig sälta och rejält fyllig och intressant smak. Sichuanpepparn var en härlig ny bekantskap! Jag kommer definitivt att laga mapo dofu igen.

 

Jag hade ingen ljus soja hemma utan två mörka sorter, det blev bra ändå, och så tog jag en ganska så liten nypa av vanligt socker istället för muscovadosocker. I övrigt följde jag receptet till punkt och pricka. Betyget blir mycket väl godkänt!

Kommentera

Publiceras ej