Åh, min hatkärlek till "kloka ord", floskler, klichéer och motton!
 
Ibland har jag jobbat med mantran och tänkteställningar litegrann. Inte så seriöst men ändå för att återleda sinnet till vad som är viktigt. En bra är då:
 
"Vad är egentligen viktigt?"
 
Och det är ju en fråga jag tycker att de flesta borde ställa sig ibland istället för att starta världskrig och superdrama över en massa skitsaker.
 
En annan är: "good enough". Den passar folk av typen min typ som tidigare av någon anledning (rådande samhällsklimat) fått för sig att du är dina prestationer, att ditt människovärde bestäms av vad du presterar. Det är ju naturligtvis helt fel men ändå svårt att värja sig ifrån ibland. Ditt människovärde bestäms av vem du är och hur du behandlar andra levande varelser.
 
Det enda jag vet att jag skrivit ner på en lapp är:
 
"Oavsett hur det går tycker jag lika bra om mig själv".
 
Som sagt, du är inte dina prestationer. Faktum är nog att alltför goda prestationer faktiskt betyder att du är en egoist. Japp.
 
Jag har levt med rätt inställning i livet såpass länge nu att jag inte särskilt ofta behöver påminna mig om vad som är viktigt eller att jag är bra oavsett mina prestationer. En konsekvens av detta är att jag nästan alltid är glad. Det är sjukt skönt att vara jag på det viset faktiskt.
 
Och när det gäller träning har jag också ett motto: det ska vara kul och kännas bra!
 
Bloggutmaningen finns här.

Kommentera

Publiceras ej