Som vanligt kan jag förstås inte bara svara enkelt på frågan, nej nej. Då vore det väl inte en Biboonbloggpost.
 
Träningskläder och träningsprylar, vad tycker vi om det egentligen? Lite blandade känslor kanske. Det är göttigt att jogga iväg i nya, sköna skor, det känns bra med den fina funktionströjan som sitter underbart bra och det är roligt med den flashiga gps-klockan som mäter, väger och samlar data på allt möjligt och omöjligt, jajamen.
 
Men det är faktiskt precis lika bra träning att jogga iväg i en gammal sliten reklamtröja eller bara att ta en promenad utan en endaste träningspinal alls. Bara köra lite yogapositioner eller några knäböj på gräsmattan liksom i förbifarten.
 
Det är liksom inte okej att träning ska kosta en massa pengar och leda till onödig konsumtion. Jag tittar på människorna som gör klassikern, cyklar Vättern, springer lopp och har en "hälsosam livsstil" och inser att den grejen bara funkar om du är övre medelklass. Det är sjukt och fel. Träning, motion och hälsa ska inte vara en fråga om utbildning, inkomst och klass, med det blir ju större kontraster för varje dag som går mellan vem som har möjlighet att vara "hälsosam" och inte.
 
Usch och blä, jag tycker att alltför många världar jag har nosat på, inte bara träningsrelaterade utan alla nya saker jag har provat, i förlängingen leder till en livsstil där en alldeles för stor del går ut på att konsumera rätt prylar. Till och med yogan, eller faktiskt i hög grad yogan, som ju säger något helt annat än att uppmuntra till köpbegär. Men så fort du kliver in i yogasfären (i väst i alla fall) så kommer du att exponeras för "måste ha"-prylar för tusentals kronor och inspireras av andra yogisar till att hålla en viss stil. Jorå.
 
Och samtidigt är det ju både roligt och på något vis viktigt att få visa vem du är genom att uttrycka dig med dina kläder och din stil.
 
Ja, det är lite dubbelt. Försök att tänka efter vad du själv tycker och vill och låt dig inte bara ryckas med av hur det "ska" vara. Detta gäller alltid i alla situationer och rekommenderas varmt för att hamna rätt i livet och må bra.
 
Så, då byter jag fokus lite och återgår till mig själv, min träning och mina prylar. Mina favoritträningsprylar är de som går att använda till allt. Lagom långa, lagom tajta linnen som funkar i gymmet, på yogan och ute i skogen, check (enfärgade helst), 3-kvartsbyxor i skönt material, gärna med någon ficka; stadiga men mjuka sport-bh:ar och boxertrosor av mjuka material. Det är mitt koncept. Och jo, jag har några ruggiigt dyra yogatajts, och jag är faktiskt löjligt glad över dem också. Jag blir som magiskt stark med med enhörningar på vaderna.  
 
Och, kanske det som jag borde ha svarat på en gång utan att dra igång en harang om konsumtion och klass: jag svettas väldigt mycket från huvudet så jag vill alltid ha en svetthandduk med mig i gymmet eller på yogapassen. När jag springer har jag en sån där mudd runt armen eller ett pannband. Något att torka huvudsvett med helt enkelt.
 
Så, träna på, ha kul och köp inte en massa onödiga prylar!
 
 
 
 
 
Bloggutmaningen finns här.

Kommentera

Publiceras ej