Palak paneer är en av mina favoriträtter, helt otroligt gott är det. Jag brukar gå ungefär efter ett recept som jag hittat på sidan lagaindiskmat.se (som tyvärr verkar ha stannat upp?). Jag tror dock inte att jag fräser/steker grönsakerna så länge som receptet föreslår. Du får gå lite på känsla, sönderstekta grönsaker gör ju ingen glad.
 
Ett tips från mig är att fräsa med kryddorna litegrann innan du tillsätter spenaten, samt att addera lite tomatpuré också. Det ger god syrlighet och fyllighet tycker jag. Särskilt om en kör med blaskiga vintertomater.
 


Palak paneer (direktciterat från: lagaindiskmat.se!)
-----------------------
  • 500 g frusen hackad spenat
  • 2 st gula lökar
  • 2 msk olja
  • 3 st vitlöksklyftor
  • 5 cm färsk ingefära
  • 2 st tomater ELLER 2 dl tomatkross
  • 2 tsk garam masala
  • 2 tsk malen koriander
  • 1 tsk spiskummin
  • 0,5 tsk gurkmeja
  • 0,5 tsk chilipulver
  • 1 tsk salt
  • 1,5 dl grädde
  • 1-2 dl mjölk
  • 400 g halloumi

Gör så här:

1) Tina spenaten (förslagsvis i micron) och häll bort eventuellt överflödigt vatten.

2) Finhacka löken och fräs den i olja i en gryta ca 5 min på medelvärme.

3) Riv ingefäran och vitlöken grovt. Tillsätt detta i grytan och låt steka ytterligare 5 min.

4) Finhacka tomaterna och häll i dem i grytan och fräs 5 min till.

5) Tillsätt sedan spenaten. Rör om och häll i alla kryddorna. Låt koka 5 min!

6) Tillsätt sedan grädden och mjölken samtidigt som du rör i spenatgrytan.

7) Skär halloumin i kuber ca 2×2 cm och tillsätt dessa i spenatröran. Låt koka fem minuter till!

Servera med ris eller indiskt bröd.

--------------------------------------------------------------------------------------

Det funkar finfint med annan grädde och mjölk än från ko, och jag brukar även köra med tofu istället för halloumi (eller paneer som det ju egentligen ska vara). Ett annat tips är att byta ut hälften av halloumin mot tofu så blir sältan mindre domimant. 

 

 
 

Kommentera

Publiceras ej